Z inicjatywy wrocławskiego środowiska teatralnego, zgłoszonej przez Konrada Imielę, Wrocław wrócił do tradycji nagradzania artystów z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru, który obchodzony jest 27 marca.
Nagroda otrzymała nazwę Arlekin i została przyznana w sześciu kategoriach za role w spektaklach granych przez wrocławskie teatry w ubiegłym roku kalendarzowym. Nominowanych zgłaszali dyrektorzy teatrów, a nagrodzonych wybrała Kapituła Arlekina. W jej skład weszli: prof. Mirosław Kocur, przewodniczący, red. Dagmara Chojnacka, red. Katarzyna Mikołajewska, red. Kamil Bujny, red. Magdalena Piekarska, dr Henryk Mazurkiewicz, red. Krzysztof Mieszkowski.
Laureatki i laureaci Arlekina 2024 otrzymali ufundowaną przez Prezydenta Wrocławia nagrodę pieniężną w wysokości 5000 zł oraz pamiątkową grafikę, nawiązującą do kolorowej rzeźby „Arlecchino” Alessandro Mendiniego przed wrocławskim Capitolem, autorstwa wrocławskiej ilustratorki, Joanny Gniady, tworzącej dla międzynarodowych magazynów, wydawnictw i instytucji kulturalnych.
1. Główna rola żeńska nominacje:
– Justyna Szafran za rolę Fedry w spektaklu „Fedra, czyli historia flanelowego wstydu” w reżyserii Agaty Dudy-Gracz w Teatrze Układ Formalny,
– Agnieszka Kwietniewska za rolę w spektaklu „Finnegans W/Fake” w reżyserii Katarzyny Kalwat w Teatrze Polskim w Podziemiu,
– Agnieszka Dziewa za rolę Glorii Beatty w „Czyż nie dobija się koni?” w reżyserii Radosława Rychcika we Wrocławskim Teatrze Pantomimy;
Arlekina 2024 otrzymała: Justyna Szafran
2. Główna rola męska nominacje:
– Rafał Cieluch za rolę Terapeuty/Pacjenta w spektaklu „Chamstwo” w reżyserii kolektywu Agnieszka Jakimiak – Mateusz Atman we Wrocławskim Teatrze Współczesnym,
– Rafał Derkacz za rolę Adama/Felicii w musicalu „Priscilla. Królowa Pustyni” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego w Teatrze Muzycznym Capitol,
– Jan Kochanowski za rolę Ojca w spektaklu „Niepokój przychodzi o zmierzchu” w reżyserii Małgorzaty Wdowik we Wrocławskim Teatrze Pantomimy;
Arlekina 2024 otrzymał: Jan Kochanowski
3. Drugoplanowa rola żeńska nominacje:
– Anna Kieca za role w spektaklu „Trąbka do słuchania” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej we Wrocławskim Teatrze Współczesnym,
– Izabela Cześniewicz za rolę Rosemary Loftus w spektaklu „Czyż nie dobija się koni?” w reżyserii Radosława Rychcika we Wrocławskim Teatrze Pantomimy,
– Lina Wosik za role w spektaklu „Trąbka do słuchania” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej we Wrocławskim Teatrze Współczesnym;
Arlekina 2024 otrzymała: Izabela Cześniewicz
4. Drugoplanowa rola męska nominacje:
– Artur Borkowski za rolę Weterynarza w spektaklu „Niepokój przychodzi o zmierzchu” w reżyserii Małgorzaty Wdowik we Wrocławskim Teatrze Pantomimy,
– Przemysław Furdak za rolę Lekarza w spektaklu „Fedra, czyli historia flanelowego wstydu” w reżyserii Agaty Dudy-Gracz w Teatrze Układ Formalny,
– Miłosz Pietruski za rolę Terapeuty/Pacjenta w spektaklu „Chamstwo” w reżyserii kolektywu Agnieszka Jakimiak – Mateusz Atman we Wrocławskim Teatrze Współczesnym
Arlekina 2024 otrzymał: Artur Borkowski
5. Epizod nominacje:
– Eloy Moreno Gallego za rolę Królika w spektaklu „Niepokój przychodzi o zmierzchu” w reżyserii Małgorzaty Wdowik we Wrocławskim Teatrze Pantomimy,
– Wojciech Ziemiański za rolę Kanta w spektaklu „Pani Ka patrzy na morze” wg „Komendianta” Thomasa Bernharda” w reżyserii Pawła Miśkiewicza,
– Rafał Kozok za rolę Dozorcy/Medium w spektaklu „A statek płynie” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka w Teatrze Muzycznym Capitol;
Arlekina 2024 otrzymał: Eloy Moreno Gallego
6. Debiut
– Sofia Onishchenko, Daria Bogdan, Vasylyna Martseniuk Teatr GAS (kreacja zbiorowa), Scena Ukraińska przy Instytucie Grotowskiego za spektakl Historia Ukrainy,
– Karolina Paczkowska za rolę Hanny w spektaklu „Niepokój przychodzi o zmierzchu” w reżyserii Małgorzaty Wdowik we Wrocławskim Teatrze Pantomimy,
– Gabriela Gola za rolę w spektaklu „Żyję!” w reżyserii Magdaleny Miklasz w Teatrze Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu.
Arlekina 2024 otrzymała: Karolina Paczkowska