Siedem spektakli w Nurcie OFF na 41. PPA

Pobierz obrazki
Pobierz obrazki

41. Przegląd Piosenki Aktorskiej, 21-29 marca 2020

Komisja w składzie: Cezary Studniak – dyrektor artystyczny PPA, Paweł Krupski – główny producent PPA, Michał Litwiniec – członek Rady Artystycznej PPA, Joanna Zabuska – producentka Nurtu Off, zakwalifikowała do udziału w Konkursie na Najciekawsze Wydarzenie Nurtu Off 41. Przeglądu Piosenki Aktorskiej następujące projekty:

„Mury krzyczą albo Uliczna śpiewka”, reż. Magda Drab
„Modlitwy (tych, którzy się nie modlą)”, Małgorzata Wojciechowska i Maciej Zakrzewski
„Biała Szmata”, reż. Magdalena Nykiel
„Bronisław Piłsudski Was Here. Musical na wałki”, Fundacja Pomysłodalnia
„Kwadrat”, reż. Ewa Kaim i Radosław Maciąg
„Śmierć Człowieka-Wiewiórki”, reż. Robert Traczyk
„Najczęściej zadawane pytania. Rewia Drag Queen”, Novy Ruch Teatr, reż. Piotr Soroka

Konkurs Off odbędzie się po raz piętnasty, podczas każdej edycji PPA widzowie mogą obejrzeć od sześciu do dwunastu offowych przedstawień. Bilety na te spektakle kosztują złotówkę. Autorzy projektów otrzymują dofinansowanie i wsparcie produkcyjne, a najlepsze przedstawienie nagradzane jest statuetką Tukana Off i nagrodą w wysokości 10 tysięcy zł.

41. Przegląd Piosenki Aktorskiej odbędzie się w dniach 21-29 marca 2020 roku; pełen program festiwalu ogłosimy na konferencji prasowej w II połowie stycznia.

„Mury krzyczą albo Uliczna śpiewka”
Napisy na ulicznych murach – emanacja skrajnych uczuć – często dowcipne, zaskakujące, błyskotliwe, stały się inspiracją do scenariusza. To historia dwóch bohaterów, których łączy gniew i frustracja, a nie umieją sobie z tym poradzić inaczej niż przelewając swoje uczucia na mury. Niejako współczesna opowieść o Kainie i Ablu, w której potrzeba akceptacji daje impuls bratobójczej zbrodni. Występują: Rafał Derkacz i Albert Pyśk, który także komponuje muzykę do spektaklu, reżyseruje Magda Drab.

„Modlitwy (tych, którzy się nie modlą)”
Bunt i niezgoda, walka o siebie, walka z bóstwem, a jednocześnie przemożna potrzeba odnalezienia i nazwania Boga – mało znany tekst Janusza Korczaka staje się kanwą offowego spektaklu. Małgorzata Wojciechowska i Maciej Zakrzewski (aktorka i muzyk, zdobywcy Tukana Off na 38. PPA za spektakl o internetowym hejcie) chcą nieco „odczarować” Korczaka, pamiętanego głównie jako autora książek dla dzieci, pioniera nowoczesnego wychowania i ofiarę Holokaustu. W poszukiwaniu formuły tej ceremonii czy scenicznej liturgii otrą się zapewne o świętokradztwo, ale ich poszukiwaniom towarzyszyć będzie określenie: ECCE HOMO.

„Biała szmata”
Muzyczno-taneczny spektakl, w którym rolę symbolu twórczości i odczuć głównego bohatera pełni białe płótno, rozdzierane, deptane i poniewierane. Opowieść o tym, jak zostaje się artystą i jaką cenę trzeba zapłacić za oryginalność w sztuce. Spektakl tworzą: Katarzyna Krzewińska, kompozytorka, instrumentaliści: Anna Rodak, Weronika Szlachetko i Dominik Maciążek, performerzy: Michał Zborowski, Martyna Rak, Monika Kolbusz, Karolina Bodziony-Mikłaszewicz, Agnieszka Ejsymont, Ewelina Opłatkowska, Nina Sławińska, Weronika Kwiatkowska, Kalina Zych, Amelia Honsza, choreograf i performer Jan Nykiel oraz reżyserka Magdalena Nykiel.

„Bronisław Piłsudski Was Here. Musical na wałki”
Starszy brat Józefa Piłsudskiego, postać nietuzinkowa, znany jest bardziej za granicą niż w kraju. Jego badania nad kulturą Ajnów należą do największych dokonań etnografii I poł. XX wieku. Jako członek rosyjskiej organizacji rewolucyjnej – Woli Ludu – miał zdobyć ładunek do bomby użytej w zamachu na cara. Karę śmierci zamieniono mu na 15 lat zsyłki; na Sachalinie poznał kulturę Ajnów i ożenił się z Ajnuską. W spektaklu wykorzystane będą zapisy fonograficzne, których dokonał na woskowych wałkach w 1903 roku na wyspie Hokkaido – około stu rozmów i śpiewów ludności tubylczej. Projekt firmuje Fundacja Pomysłodalnia, na scenie zobaczymy aktorów Teatru Muzycznego w Gdyni: Karolinę Merdę i Krzysztofa Wojciechowskiego.

„Kwadrat”
Dwóch młodych aktorów krakowskiego Starego Teatru – Stanisław Linowski i Łukasz Szczepanowski – w nieokreślonej, ale zamkniętej przestrzeni. Dwóch chłopców, skazanych na siebie nawzajem. Co dzieje się z ludźmi w miejscu, z którego nie ma wyjścia? Relacja odarta z konkretu, której tłem staje się niezrozumiała wojna, konfrontacja problemów młodych ludzi z bezpiecznej i sytej Europy z tymi, których codzienność doświadcza znacznie srożej. Narracją spektaklu są piosenki z repertuaru Grubsona, Nosowskiej, Fisza, Waglewskiego i innych współczesnych polskich twórców. Reżyseria i dramaturgia: Ewa Kaim i Radosław Maciąg, kierownik muzyczny: Dawid Sulej Rudnicki.

„Śmierć Człowieka-Wiewiórki”
Tekst Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reżyserii Roberta Traczyka. Historia lewicowej, terrorystycznej Grupy Baader-Meinhof. Dlaczego mit rewolucjonisty okazuje się tak atrakcyjny dla popkultury? Opowiadana przy pomocy pacynek punk-opera, zrealizowana w postindustrialnej estetyce. Występują: Mateusz Brodowski, Patrycja Bukowczan, Joanna Krawczyk i Michał Rybak. Scenografia: Marta Czujowska, muzyka: Dawid Dorożyński.

„Najczęściej zadawane pytania. Rewia Drag Queen”
Novy Ruch Teatr, najmłodsze dziecko na teatralnej mapie Wrocławia, przedstawia opowieść o środowisku drag queens i sztuce, którą się zajmują. W spektaklu wystąpią prawdziwe polskie drag queens: Papina McQueen, Filodendron Monstera, Twoja Stara, Ka Katharsis i aktor-tancerz Elloy Gallego Moreno. Osią akcji jest przygotowanie do rewii, motyw przeistaczania się w postać, zabawa konwencjami, stylami i gatunkami zakłada interakcję z publicznością. Reżyseria: Piotr Soroka, dramaturgia: Agnieszka Charkot, choreografia: Agnieszka Dziewa, kostiumy i scenografia: Adam Królikowski, muzyka: Szymon Tomczyk.

Scroll to Top