"DOLNOŚLĄSKI GRYF – NAGRODA GOSPODARCZA”

15. EDYCJA KONKURSU „DOLNOŚLĄSKI GRYF – NAGRODA GOSPODARCZA”

NOMINACJE DO NAGRODY


fot. Mariusz Kunicki
Kapituła konkursu:
Prof. dr hab. Andrzej Kaleta, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, przewodniczący Kapituły Konkursu; Agata Brucko-Stępowska, prezes zarządu Futuro Finance sp. z o.o.; Krzysztof Domarecki, przewodniczący RN Selena FM s.a.; Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia; Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM s.a.; prof. dr hab. Stefan Forlicz, rektor Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu; Stanisław Han, prezes zarządu Hasco-Lek s.a.; prof. dr hab. Adam Jezierski, rektor Uniwersytetu Wrocławskiego; Rafał Kociszewski, dyr. oddziału korporacyjnego Wrocław mBank; Małgorzata Kosiarkiewicz, przedstawiciel PZU Życie s.a., pełnomocnik prezesa zarządu ds. klientów strategicznych; Piotr Krupa, prezes zarządu Kruk s.a.; Zbigniew Ładziński, prezes Dolnośląskiej Izby Rzemieślniczej; prof. dr hab. inż. Cezary Madryas, rektor Politechniki Wrocławskiej; Dorota Michalak-Kurzewska, właściciel GRUPA ATM s.a.; prof. dr hab. Marian Noga, dyr. Instytutu Współpracy z Biznesem WSB we Wrocławiu; Przemysław Nowak, dyr. oddziału Zakład Hydrotechniczny KGHM Polska Miedź s.a.; Radosław Pobol, dyr. naczelny Biura Zarządu, prokurent KGHM ZANAM s.a.; Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego; Andrzej Przybyło, prezes zarządu AB s.a.; prof. dr hab. Andrzej Rokita, rektor Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu; Janusz Rybak, prezes zarządu Spaceone sp. z o.o.; Wojciech Swakoń, prezes Energetyka sp. z o.o. Grupa KGHM; Jan Szuba, dyrektor oddziału NBP Wrocław; prof. dr hab. inż. Tadeusz Trziszka, rektor Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu; prof. dr hab. inż. Tadeusz Więckowski, kier. Katedry Telekomunikacji i Teleinformatyki PWr; Marek Woron, kanclerz Loży Dolnośląskiej BCC; prof. dr hab. Marek Ziętek, rektor Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu; honorowi członkowie kapituły: Grzegorz Dzik, prezes zarządu Impel s.a., przewodniczący rady Zachodniej Izby Gospodarczej – Pracodawcy i Przedsiębiorcy; Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP; Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC, członek Narodowej Rady Rozwoju.
 

Nominacje w poszczególnych kategoriach:
Nagroda za innowacyjny pomysł na biznes/rozwój
Kategoria skierowana jest do firm funkcjonujących dłużej niż 2 lata, które osiągnęły sukces biznesowy na bazie innowacji. Przy ocenie brana będzie pod uwagę wyjątkowość konkretnego pomysłu na innowacyjny rozwój, ale ważne będą też jego wymierne efekty – pozytywny wpływ na skalę działalności i wyniki firmy.

Fantasy Expo – Fantasy Expo jest największą polską agencją gamingową działającą w Polsce, Czechach i na Słowacji. Agencja została założona w 2013 roku. Firma oferuje kreatywne doradztwo dla marek, unikalne marketingowe kampanie sprzedażowe, kampanie produktowe, produkcyjne i eventowe. Zapewnia dostarczanie klientom pogłębionej wiedzy na temat rynku gier i e-sportu w Polsce oraz jego badania.

W ofercie agencji znajduje się organizacja dedykowanych turniejów e-sportowych, planowanie wydarzeń i kampanii, usługi związane z wydarzeniami, dedykowane kampanie sprzedażowe produktów, planowanie strategiczne kampanii marketingowych, kampanie brandingowe i PR oraz doradztwo i badania w zakresie widoczności marki w e-sporcie i gamingu.
Fantasy Expo prowadzi działania w celu popularyzacji e-sportu w Polsce i organizuje imprezy masowe, a także rozgrywki Polskiej Ligi Esportowej. Jej grupą docelową są z jednej strony popularne marki, które poprzez działania agencji tworzą platformy komunikacyjne dla młodych ludzi zainteresowanych grami komputerowymi oraz profesjonalną rywalizacją w sporcie elektronicznym.
Jednocześnie Fantasy Expo to jedna z największy agencji zarządzania talentami, ściśle współpracująca z twórcami na Twitch.tv, YouTube i gwiazdami związanymi z grami komputerowymi, którzy tworzą treści wideo dla jej klientów. Szacuje się, że polski rynek gier komputerowych warty jest 2 mld zł, a mianem gracza można nazwać 3-6 mln Polaków. Fantasy Expo poprzez innowacyjny model tworzenia platform komunikacyjnych pozwala markom dotrzeć do tej grupy odbiorców.
3LP SA – 3LP SA zostało powołane do życia 25 marca 2016 r. przez TIM SA. TIM przeniósł do 3LP swój Dział Logistyki. Tym samym 3LP zostało operatorem centrum logistycznego w Siechnicach – jednego z największych obiektów tego typu, oferującego zautomatyzowany outsourcing usług logistycznych średnim i dużym podmiotom z sektora e-commerce.
Samo centrum działa od 2008 r. W wyniku zakończonej w 2016 r. rozbudowy (o wartości 40 mln zł) zwiększyło powierzchnię z 10.000 do 40.000 mkw.; jest większe od krakowskiego Rynku Głównego. Obiekt dysponuje 40.000 miejsc paletowych, 140.000 miejsc półkowych, 3.500 m podnośników, 62 wózkami widłowymi, wydzieloną strefą do obsługi towarów wartościowych, 9 regałami automatycznymi Lean Lift. We wrześniu 2017 r. uruchomiono największy w Europie Środkowej automatyczny magazyn shuttle system o pojemności 50.000 kuwet z 4 stacjami kompletacji towaru. To najnowocześniejsze rozwiązanie w grupie automatycznych magazynów, a wdrożenie go w 3LP jest największym wdrożeniem w Polsce i jednym z większych w Europie. Z tego typu rozwiązań korzystają światowi liderzy branży e-commerce, np. Zalando, Conrad.
W 2018 r. zostanie oddana do użytku kolejna hala magazynowa o powierzchni 10.000 mkw. W efekcie tej inwestycji łączna powierzchnia Centrum Logistycznego 3LP SA wyniesie ponad 50 000 mkw.
Automatyczne i skomputeryzowane przenośniki, połączone z systemami Lean Lift i shuttle system, zapewniają szybką i precyzyjną kompletację towarów. 98,5% zamówień złożonych do godz. 15.00 jest dostarczane w ciągu 24 h.
Innowacyjne rozwiązania automatyki magazynowej i IT umożliwiają b. szybką integrację z systemami informat. klientów, a to oznacza wysoką elastyczność adaptacji centrum logistycznego do obsługi różnorodnych projektów.
PPHU Maszyny i Przetwórstwo Nasion Oleistych Ol’Vita Krzysztof Dziaduch – Ol’Vita jest polską firmą rodzinną powstałą w 2004 roku. Kapitał przedsiębiorstwa jest w 100 % polski. Działalność firmy związana jest z przemysłem spożywczym, kosmetycznym i paszowym. Zasadniczą gałąź działalności firmy stanowi tłoczenie olejów metodą “na zimno”. W swoim asortymencie firma posiada blisko 40 rodzajów olejów zimno tłoczonych. Zdobyte doświadczenie pozwoliło firmie na stworzenie własnych, nowoczesnych linii produkcyjnych, dzięki którym uzyskuje innowacyjne produkty najwyższej jakości. Wszystkie produkty Ol’Vita są w 100 % naturalne, nie posiadają dodatków konserwujących, barwiących i aromatów. W procesach technologicznych używane są wyselekcjonowane surowce pochodzących głównie z Polski i krajów Unii Europejskich. Dbałość o najwyższą jakość produktów firmy potwierdzana jest wynikami badań w zewnętrznych akredytowanych laboratoriach. Nawiązana współpraca ze specjalistami z Uczelni Wyższych Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Człowieka pozwala firmie na identyfikację naturalnych substancji odżywczych i biologicznie czynnych w nowych produktach wprowadzanych na rynek. Opracowana w firmie innowacyjna technologia przetwórstwa surowców oleistych pozwala uzyskać produkty o najwyższej jakości i stabilności, odznaczające się bogactwem składników naturalnych. Głównymi odbiorcami produktów firmy są: sklepy: ze zdrową żywnością, zielarsko-medyczne, spożywcze, internetowe, apteki, hurtownie oraz klienci indywidualni na terenie Polski i innych krajów. Dzięki innowacyjnym technologiom wprowadzonym do produkcji firma jest jedynym w Polsce producentem oleju z kiełków pszenicy (zarodków pszennych), oleju z pestek granatu, oleju z pestek czarnej porzeczki.
Start-up Roku
Kategoria skierowana do start-up’ów (firm funkcjonujących nie dłużej niż 2 lata), którym udało się skomercjalizować swój produkt. Docenimy firmy, które dzięki swoim trafionym i oryginalnym pomysłom osiągają przewagę konkurencyjną na rynku, tworzą nowe rynki lub wypełniają nisze przez nikogo dotychczas niezagospodarowane. Będziemy premiować trafną identyfikację ciekawych potrzeb rynkowych, na które swoją działalnością odpowiada firma oraz zrozumienie wpływu działalności na otoczenie. Start-up Roku powinien wyróżniać się także efektywnym pozyskiwaniem i wykorzystywaniem zasobów.
Genomtec – Technologia Genomtec jest pierwszą prawdziwie mobilną technologią opartą na złotym standardzie diagnostyki molekularnej. Jest to przełomowe rozwiązanie, które nie wymaga wsparcia doświadczonych diagnostów ani nowoczesnych laboratoriów. Warunkiem przetrwania dla ludzkości jest również skuteczne zwalczanie takich zagrożeń, jak rosnąca oporność na antybiotyki, wzrost liczby zachorowań na raka czy powikłania spowodowane infekcjami bakteryjnymi i wirusowymi.
Dzięki opatentowanej technologii Lab-On-Chip, która łączy ogrzewanie optyczne i detekcję z mikroprzepływami i odczynnikami stabilnymi w temperaturze pokojowej, system nominowanej firmy może wykryć patogen wywołujący infekcję w mniej niż 20 minut, bezpośrednio w gabinecie lekarskim.
Genomtec ID to podręczne, innowacyjne urządzenie diagnostyczne, oparte na amplifikacji i detekcji specyficznych fragmentów DNA i RNA – „złotym standardzie” diagnostyki molekularnej.
Diagnostyka molekularna jest obecnie dynamicznie rozwijającą się multidyscyplinarną dziedziną nauki, stanowiącą połączenie diagnostyki medycznej, biologii molekularnej i genetyki. W naturalny sposób dotyczy więc ona chorób dziedzicznych. Poza tak oczywistym zastosowaniem jak detekcja mutacji DNA u pacjentów, metody diagnostyki molekularnej znalazły również zastosowanie w identyfikacji chorób zakaźnych i badaniach epidemiologicznych.
Metody molekularne wykazują bardzo dużą czułość (na poziomie 95%) i specyficzność (na poziomie bliskim 100%) i mają wiele zalet w stosunku do metod klasycznych opartych na morfologii lub serologii. Analiza światowego rynku badań molekularnych wskazuje, że jest to rynek dynamicznie rosnący we wszystkich segmentach – choroby zakaźne, onkologia, genetyka, testy krwi, mikrobiologia, inne. Duży rozmiar oraz potencjał wzrostowy rynku badań molekularnych w segmencie chorób zakaźnych skłoniły Genomtec do ukierunkowania prac B+R w tym właśnie segmencie. Obecnie żaden z producentów urządzeń diagnostycznych nie oferuje rozwiązań, z którym możliwe byłoby prowadzenie badań poza laboratorium i bez udziału wykwalifikowanego personelu.
BZB UAS Sp. z o.o. to polska firma specjalizująca się w projektowaniu, produkcji oraz integracji Bezzałogowych Systemów Latających. Oferuje specjalistyczne rozwiązania dla leśnictwa, geodezji, a także wspiera rozwój rolnictwa precyzyjnego, przygotowując pełne dokumentacje, cyfrowe modele terenu i raporty o stanie rozwoju roślin.
Firma nawiązała współpracę z PGNIG oraz stworzyła flagowy produkt – dron KOLIBER UAS – Długodystansowy samolot bezzałogowy przeznaczony do inwentaryzacji infrastruktury. Rozwiązanie było testowane na infrastrukturze udostępnionej przez partnera (PGNIG). Obecnie BZB UAS prowadzi rozmowy dotyczące wdrożenia systemu.
We współpracy z NCBiR firma realizuje projekt stworzenia innowacyjnego systemu powietrznego typu VTOL (pionowy start i lądowanie) przeznaczonego do monitorowania obszarów rolnych, leśnych oraz krajobrazu. Obecnie firma świadczy usługi z wykorzystaniem swoich dronów w trzech dziedzinach:
Rolnictwo, leśnictwo, inżynieria lądowa. Firma zaobserwowała na rynku potrzebę taniego i łatwo dostępnego urządzenia do monitorowania upraw dla gospodarstw wielkopowierzchniowych, lasów. W tym celu rozpoczęto prace B+R mające na celu opracowania w pełni funkcjonalnego systemu monitoringu flory wraz z bezzałogowym systemem latającym wykorzystującego teledetekcję.
Zgodnie z raportem wartość rynku dronowego w Polsce pod względem przychodów ze sprzedaży cały czas rośnie. W 2015 roku było to 164mln zł, w 2016 – ponad 200mln zł, w 2017 – ponad 251 mln zł.
Według szacunków PwC potencjał światowego rynku zastosowań dronów w biznesie wynosi ponad 127mld dol. Najlepsze perspektywy komercyjnego wykorzystania dronów stwarzają sektory infrastrukturalny, rolnictwo i transport, bezpieczeństwo cywilne i branża rozrywkowa.
RezerwujSport – jest to booking.com dla obiektów sportowych. Portal z jednej strony pomaga użytkownikom w znalezieniu dostępnych obiektów sportowych. Z drugiej pomaga właścicielom obiektów sportowych w sprzedaży swoich produktów. Dzięki portalowi mieszkańcy miast uprawiający sport mogą znaleźć, zarezerwować lub wykupić poszukiwaną ofertę obiektów sportowych.
Misją spółki jest połączyć Wrocław sportowo poprzez innowacyjne rozwiązanie technologiczne, promować sport i zdrowy tryb życia. Zespół złożony jest ze specjalistów oraz pasjonatów tematu. Od początku istnienia RezerwujSport partnerami inicjatywy zostały takie instytucje jak:
Dolnośląska Federacja Sportu, WKK Sport Center, oraz Młodzieżowe Centrum Sportu we Wrocławiu.
Pomysł na RezerwujSport zrodził się z własnych doświadczeń założycieli. Jako aktywni sportowcy napotkali problem ze znalezieniem i zarezerwowaniem odpowiedniego obiektu, dlatego z dumą prezentują RezerwujSport i liczą na to, że portal zaoferuje użytkownikom klarowne odpowiedzi na pytania takie jak: gdzie, o której i za ile jest dostępny najbliższy obiekt sportowy? Czym różni się dany obiekt od pozostałych? W jaki sposób mógłbym go szybko i sprawnie zarezerwować?
Portal pomimo krótkiego czasu funkcjonowania okazał się sukcesem, pośrednicząc w wielu transakcjach wynajmu obiektów oraz zrzeszając wynajmujących obiekty oraz użytkowników, którzy poszukują okazji wynajmu.
Model biznesowy RezerwujSport idealnie się wpasowuję w funkcjonowanie obiektów sportowych, ponieważ polaga ona na pobieraniu prowizji od przeprowadzonej transakcji.
161 000 000 zł tyle wynosi roczna wartość rynku rezerwacji obiektów sportowych przy szkołach w 29 największych miastach Polski.
Ambasador Dolnego Śląska
Kategoria skierowana jest do dolnośląskich przedsiębiorstw i instytucji, które swoimi działaniami przyczyniają się do promocji Dolnego Śląska poza granicami regionu i kraju a także aktywnie wspierają integrację środowiska lokalnych przedsiębiorców, władz, zrzeszeń branżowych oraz innych podmiotów. Pragniemy docenić firmy i instytucje, które podkreślają pochodzenie z naszego regionu, a jednocześnie swoją podstawową działalnością – dostarczaniem produktów lub usług na najwyższym poziomie, stanowią o sile Dolnego Śląska, jako regionu ludzi przedsiębiorczych, kreatywnych i niebojących się wyzwań.
Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej sp. z o.o. – DAWG sp. z o.o. – partner samorządu województwa dolnośląskiego w rozwoju przedsiębiorczości, innowacyjności i gospodarki regionu.
Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej jest spółką ze 100% udziałem samorządu województwa dolnośląskiego, działającą na rzecz i w imieniu samorządu. Celem spółki jest wspieranie przedsiębiorczości i pobudzanie innowacyjności regionu, poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw sektora MSP i wspieranie ich rozwoju oraz kształtowanie wizerunku województwa za granicą.
DAWG jest certyfikowanym regionalnym partnerem Polskiej Agencji Inwestycji I Handlu w Warszawie oraz Zagranicznych Biur Handlowych Ambasad RP na całym świecie. Spółka pośredniczy w kontaktach pomiędzy inwestorami zainteresowanymi podjęciem działalności w regionie, a samorządem i jednostkami dysponującymi terenami inwestycyjnymi bądź właściwą infrastrukturą.
ZOO Wrocław Sp. z o.o. – ZOO Wrocław to najstarszy ogród zoologiczny w Polsce, otwarty w 1865 r. Posiada najbogatszą kolekcję zwierząt – mieszka tam ponad 12 000 osobników reprezentujących ponad 1 100 gatunków. Wśród nich znajdują się popularne lwy, tygrysy sumatrzańskie, słonie, niedźwiedzie brunatne czy foki, a także bardzo rzadkie i zagrożone wyginięciem okapi, nosorożce indyjskie czy oryksy szablorogie. W tym bardzo rzadkie, zagrożone wyginięciem okapi, nosorożce indyjskie, oryksy szablorogie czy kanczyle filipińskie.
Jedną z funkcji obiektu jest hodowanie tych gatunków, które wyginęłyby bez podjęcia ochrony metodą ex situ (czyli poza miejscem naturalnego występowania).
Ogród można zwiedzać przez cały rok. Poza wybiegami zewnętrznymi znajduje się tam 9 pawilonów (Ptaszarnia, Małpiarnia, czy Madagaskar) oraz Afrykarium, które prezentuje ekosystemy związane ze środowiskiem wodnym Czarnego Lądu: bajeczne rafy koralowe Morza Czerwonego, jeziora Malawi i Tanganika, wybrzeża Afryki Wschodniej, Wybrzeże Szkieletów. Pawilon mieści hipopotamy i krokodyle, ok. 7000 ryb, w tym rekiny, płaszczki, strzępiele, seleny. Ponadto antylopy dikdik, mrówniki, golce, kotiki afrykańskie, pingwiny przylądkowe, a także jedyne w Polsce syreny czyli manaty. Terrarium posiada jedną z największych kolekcji gadów i płazów w Europie.
ZOO Wrocław jest członkiem prestiżowych organizacji jak WAZA – Światowego Stowarzyszenia Ogrodów Zoologicznych i Akwariów, EAZA – Europejskiego Stowarzyszenia Ogrodów Zoologicznych i Akwariów oraz ISIS – Międzynarodowego Systemu Identyfikacji o Gatunkach. W praktyce oznacza to, że ogród realizuje misje ochroniarskie i edukacyjne, a prowadząc zoo kieruje się etycznym zasadami pozyskiwania i hodowli zwierząt.
Zoo nieustannie się zmienia, mając na uwadze dobrostan zwierząt, a także komfort zwiedzania obiektu. Buduje nowe nawierzchnie alei, ławki, altanki dla zwiedzających. Większe, ciekawsze wybiegi. Wprowadza nowe gatunki hodowlane. W sierpniu 2018 r. nastąpiło otwarcie Terytorium Panter- nowoczesnego kompleksu dla hodowli panter śnieżnych i mglistych. Na jesieni nastąpi otwarcie nowego wybiegu dla zagrożonego, rodzimego gatunku – wydry europejskiej. Będzie to 1000 metrów kwadratowych z basenem o pojemności 100 000 litrów wody, stanowiące uzupełnienie ekspozycji Odrarium.
Wrocławskie zoo to jedna z najczęściej odwiedzanych atrakcji przez turystów na Dolnym Śląsku, a nawet i w Polsce. Od 2014 r., w którym otwarto Afrykarium, zoo odwiedziło blisko 6 mln osób. W obecnym roku odnotowano już wizytę milionowego klienta. Zgodnie z niemieckimi badaniami, na każde 1zł wydane w ogrodzie, przypada 75gr wydane w hotelach, restauracjach, zasilając lokalną gospodarkę. ZOO Wrocław stymuluje ruch turystyczny w regionie i jest obecnie najczęściej odwiedzaną biletowaną atrakcją w Polsce, wyprzedzając Zamek Królewski na Wawelu i Wieliczkę.
W Europie jest, pod względem frekwencji, w pierwszej piątce ogrodów zoologicznych, a jeżeli chodzi o kolekcję zwierząt, to znajduje się w pierwszej trójce.
Corocznie z zajęć edukacyjnych, organizowanych przez ZOO Wrocław, korzysta od 20 do 30 tys. dzieci i młodzieży od 5 roku życia.
Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S.A. (ARAW S.A.) – Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S.A. (ARAW) powstała w 2006 roku. Jest spółką non-profit z większościowym udziałem Miasta Wrocław, odpowiadającą za międzynarodową i krajową promocję gospodarczą regionu oraz pozyskiwanie bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Jej akcjonariuszami jest 30 samorządów gminnych Aglomeracji Wrocławskiej. W trakcie 12 lat działalności na terenie Dolnego Śląska spółka swoją podstawową aktywność wzbogaciła o inne obszary wpływające pozytywnie na rozwój całego regionu oraz poziom życia jego mieszkańców. Wśród dodatkowych obszarów działania wymienić należy m.in. promocję turystyczną, wsparcie rozwoju oraz animację przedsiębiorczości (w szczególności środowiska startupów), pozyskiwanie utalentowanych kandydatów na studia z innych rejonów kraju oraz z zagranicy, wsparcie poinwestycyjne, wsparcie rozwoju gmin.
W ciągu 12 lat działalności ARAW zrealizował z sukcesem setki działań, które przyczyniły się do promocji Dolnego Śląska w obszarze gospodarczym, turystycznym i edukacyjnym. Zrealizował dziesiątki projektów wspierających współpracę pomiędzy lokalnym biznesem, uczelniami, władzami gmin i powiatów. Jest niekwestionowanym liderem w kraju w obszarze skuteczności realizowanych działań promocji gospodarczej, co potwierdzają liczne nagrody i wyróżnienia polskich i światowych organizacji. ARAW realizuje też 2 projekty akademickie. Ich zdaniem jest promocja regionu jako doskonałego miejsca do studiowania, zamieszkania i życia oraz pracy. Projekty Akademicki Wrocław i Teraz Wrocław realizowane wspólnie z m. Wrocław i odpowiednio 10 uczelniami oraz 7 uczelniami Dolnego Śląska. W wyniku działań promocyjnych na studia we Wrocławiu aplikowało już ok 8000 obcokrajowców, z których ponad 2000 zostało przyjętych na uczelnie.
Prowadzony przez spółkę do 2013 r. portal wroclaw.pl jest źródłem informacji o Wrocławiu oraz medium promocji wśród osób z kraju i zagranicy. Przetłumaczony na 5 języków (od 1.10.2018 r. na 6) generuje ponad 80 mln odsłon rocznie. W samym tylko 2017 r. w serwisie zamieszczono ok. 2,5 tysiąca informacji z różnych dziedzin.
 
Przedsiębiorstwo Społeczne Roku
Ekonomia społeczna łączy w sobie działania nakierowane na osiąganie dochodu z zaspokajaniem określonych potrzeb społecznych. Podmioty ekonomii społecznej wypracowują zyski na bazie działalności biznesowej oferując określone usługi lub produkty, które to zyski służą realizacji celów społecznych. Przedsiębiorstwo Społeczne Roku powinno łączyć w sobie mądre podejście do rynku, na którym działa (dostęp do klientów, atrakcyjność produktów/usług, konkurencja, zdolność do generowania zysków, otwartość na innowację) z zaspokajaniem wybranych przez siebie celów społecznych. Pragniemy docenić te podmioty, które swoją działalnością nie tylko efektywnie wspierają ważne społeczne przedsięwzięcia, ale przede wszystkim działają sprawnie z biznesowego punktu widzenia (organizacja, finansowanie, rozpoznawalność rynkowa).
Spółdzielnia Socjalna PANATO – Spółdzielnia PANATO to wrocławskie przedsiębiorstwo społeczne działające od 2012 roku, łączące lokalny rynek projektowy z ekologiczną produkcją. Organizację tworzą dwie współpracujące ze sobą pracownie: Pracownia Szycia – projektuje i szyje torby, plecaki i akcesoria reklamowe dla firm i instytucji oraz tworzy autorskie kolekcje produktów streetwear’owych. Pracownia Sitodruku – wykonuje nadruki na produktach reklamowych, projektuje i drukuje autorskie grafiki oraz prowadzi pokazy i warsztaty sitodruku. W 2017 r. spółdzielnia zainicjowała powstanie ogólnopolskiej sieci przedsiębiorstw społecznych zatrudniających osoby bezrobotne i z niepełno sprawnościami. Wspólnie pod marką PANATO Bag sieć produkuje torby i plecaki reklamowe na rynek krajowy i zagraniczny. Korzystając z doświadczenia, umiejętności i talentów pracowników spółdzielni firma dąży do tworzenia rzeczy wyjątkowych i niepowtarzalnych. Indywidualizowane produkty to ich specjalność. Oferta to kolekcja 6 modeli toreb i 12 plecaków (autorskiego designu), które można dowolnie personalizować dzięki konfiguratorowi produktów online. Zdolności produkcyjne sieci sięgają w 2018 roku 10 000 szt. produktów na miesiąc i stale rosną.
Wielobranżowa Spółdzielnia Socjalna Arte – WSS ARTE powstała w 2012 r. W wypadku tej spółdzielni ważna jest ekonomia, ale nie mniej ważne są wartości którym starają się być wierni. Spółdzielnia działa w branżach: budowlanej, remontowej, ceramiki artystycznej, gadżetów reklamowych, pielęgnacji zieleni, odśnieżania, sprzątania pomieszczeń biurowych, hal, przychodni i mieszkań, projektowanie mebli na wymiar. Spółdzielnia powstała jako efekt wieloletniej współpracy i przyjaźni między wolontariuszami oraz terapeutami Nowej Nadziei w Bielawie, a osobami przez jakiś czas zagubionymi życiowo. Spółdzielnia łączy cechy przedsiębiorstwa oraz organizacji pozarządowej, co pozwala nie tylko na podejście ekonomiczne, lecz zobowiązuje by działać społecznie. Spółdzielnia prowadzi bardzo szeroko zakrojone projekty „pomocowe” na rzecz osób wykluczonych oraz takim, które nie radzą sobie w codziennym życiu.
Spóldzielnia Socjalna Manumania – Manumania to spółdzielnia socjalna, której nadrzędnym celem jest aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem na rynku pracy, a więc takich jak niepełnosprawni czy długotrwale bezrobotni. Projektują i produkują wyjątkowe, drewniane i grawerowane artykuły promocyjne, gadżety reklamowe, opakowania i dekoracje, a oferowane przez nich produkty są wytwarzane z materiałów biodegradowalnych. Wspierają także lokalne inicjatywy społeczne i upowszechniają wiedzę na temat podmiotów ekonomii społecznej oraz ich roli w kształtowaniu społecznej odpowiedzialności biznesu. Uzyskane przez Manumanię dochody przeznaczane są na rozwój przedsiębiorstwa, co umożliwia tworzenie nowych miejsc pracy dla osób o słabej pozycji na rynku pracy. Spółdzielnia Manumania wspiera także lokalne inicjatywy społeczne przekazując swoje wyroby na imprezy charytatywne, a także współorganizuje warsztaty rękodzielnicze dla dzieci.
Nagroda dla samorządów za przedsięwzięcie tworzące wartość dla mieszkańców
Kategoria jest przeznaczona dla gmin i powiatów, które zrealizowały przedsięwzięcie pozytywnie i realnie wpływające na życie mieszkańców. Chcemy docenić kreatywne działania na rzecz wprowadzania zmiany w różnych obszarach życia. O wartości przedsięwzięcia dla mieszkańców świadczyć powinno dopasowanie jego formy i przesłania do sygnalizowanych potrzeb społecznych, proces włączania obywateli w przygotowania i przebieg przedsięwzięcia, sposób prowadzenia dialogu społecznego oraz jego realne efekty. Ważnym będzie proces pozyskania finansowania, a szczególnie zaangażowanie funduszy niepublicznych w realizowane przedsięwzięcie.
Gmina Stronie Śląskie – Stronie Śląskie położone jest w Sudetach Wschodnich, 120 km od stolicy Dolnego Śląska – Wrocławia oraz 30 km od stolicy Ziemi Kłodzkiej. Miasteczko otoczone jest pasmami górskimi Masywu Śnieżnika oraz Gór Bialskich i Gór Złotych i jest siedzibą gminy miejsko-wiejskiej zamieszkanej przez ok. 7 500 osób. Piękny górski krajobraz, nieskażone środowisko, przyjaźni mieszkańcy oraz duży potencjał rozwoju to największe walory okolicy. Dzięki prywatnym inwestycjom w infrastrukturę narciarską oraz bazę noclegową i gastronomiczną, pojawiły się nowe miejsca pracy w usługach turystycznych. Przedsiębiorczość i zaangażowanie mieszkańców sprawiają, że miejscowości stają się coraz ładniejsze, posesje pięknieją, ożywa chęć współdziałania na rzecz rozwoju i dobrobytu. Gminne inwestycje w infrastrukturę techniczną zrealizowane w dużej mierze dzięki pozyskanym dotacjom unijnym, np. budowa kanalizacji (98% terenu gminy), oczyszczalni ścieków, nowe oświetlenie, poprawa stanu dróg, turystyczne zagospodarowanie zalewu w Starej Morawie, renowacja i adaptacja zabytkowej stacji kolejowej na Centrum Edukacji, Turystyki i Kultury z salą widowiskową, remont i odbudowa kaplicy Św. Onufrego w Stroniu Śląskim, utrzymanie szlaków turystycznych – pieszych, rowerowych, konnych. Oznakowanie, promowanie i ratrakowanie ponad 70 km tras narciarstwa biegowego. Budowa boisk sportowych na terenach wiejskich, budowa obiektu lekkoatletycznego w ramach programu „Dolny Śląsk dla Królowej Sportu” w Stroniu Śląskim, remont boiska sportowego oraz zaplecza w Stroniu Śląskim oraz budowa hali sportowej przy Zespole Szkół Samorządowych w Stroniu Śląskim, budowane są szlaki rowerowe typu Single Track, wszystko to sprawia, że okolica Stronia Śląskiego postrzegana jest, jako obszar dobrze zarządzany i rozwijający się. Również odkrycie w 2012 r. nowych do tej pory nieznanych partii Jaskini Niedźwiedziej w Kletnie, w której odkryto największą salę jaskiniową w Polsce i tej części Europy, Sala Mastodonta będzie motorem napędowym dla branży turystycznej w gminie.
Gmina Strzegom – gmina Strzegom położona jest w powiecie świdnickim. Liczba mieszkańców to ponad 26000. Strzegom zaczął dynamicznie rozwijać się dzięki górnictwu odkrywkowemu granitu i bazaltu, a także zakładom obróbki kamienia. Samorząd lokalny, wykorzystując różne mechanizmy dla rozwoju inwestycji, kształtuje przyszłość Strzegomia poprzez tworzenie sprzyjających warunków dla powstawania nowych i rozwoju już istniejących inwestycji, a co najważniejsze stwarza dogodne warunki do powstania nowych miejsc pracy. W ubiegłych latach w gminie zrealizowano ważne społecznie inwestycje jak budowa krytej pływalni “Dolnośląski Delfinek”, przebudowa stadionu OSiR, budowa Domu Dziennego Pobytu “Senior-Wigor”, uruchomienie Warsztatów Terapii Zajęciowej, uruchomienie samorządowego kina 3D, termomodernizacja placówek oświatowych. Wyremontowano ponadto ulice Świdnicką, Paderewskiego, Matejki, Szarych Szeregów, Krajowej. W trakcie jest budowa pierwszego przedszkola pasywnego z oddziałem żłobkowym. Realizowana jest także rewitalizacja Strzegomia, w efekcie której przebudowana zostanie dzielnica Graby oraz przeprowadzona zostanie renowacja murów obronnych. We wsiach remontowane są drogi i chodniki. Szczególną opieką otaczane są świetlice wiejskie, które są poddawane modernizacji. W Jaroszowie budowane jest obecnie centrum aktywności, a w Godzieszówku powstaje strefa aktywności. Gmina od wielu lat wspiera również remonty zabytków oraz organizuje konkurs “Odnów i wygraj”, w wyniku którego pięknieją kamienice i budynki. Gmina organizuje imprezy kulturalne takie jak Międzynarodowy Festiwal Folkloru, Święto Granitu Strzegomskiego. Od kilku lat organizowany jest także plener rzeźby w granicie. W 2017 r. na terenie gminy Strzegom zorganizowano Mistrzostwa Europy wkkw, które były ogromną promocją dla gminy. Wielką atrakcją turystyczną gminy jest multimedialne centrum informacji o “Szlaku Kamienia” i jego atrakcjach udostępnione dla turystów, umożliwiające wirtualny spacer po szlaku kamiennym i kontakt przez Internet z bliźniaczą salą w Horicach.
Powiat Lwówecki – Powiat lwówecki obejmuje gminy: Gryfów Śląski, Lubomierz, Lwówek Śląski, Mirsk, Wleń. Liczba ludności w 2017 roku wynosiła 46 360. Obszar położony jest w części na terenie górskim Sudetów i graniczy z subregionem czeskim Liberecký kraj. Powiat lwówecki nie należy do regionów posiadających mocne i samonapędzające atuty rozwojowe. Według analiz Centrum Badawczo-Rozwojowego Samorządu Terytorialnego UE we Wrocławiu PKB na 1 mieszkańca dla okresu 2012-2015 w subregionie jeleniogórskim był jedną z najniższych na tle pozostałych w województwie dolnośląskim. Jednak od 2011 roku sporo zrobiono w sferze infrastruktury technicznej i komunikacyjnej, między innymi nastąpiła poprawa układu komunikacyjnego, zmodernizowano 127, 5 dróg powiatowych(na 330 km istniejących w sumie). Rozbudowano sieci wodociągowe, kanalizacyjne i oczyszczalnie ścieków. Podniesiono poziom gazyfikacji. Poprawiło się zagospodarowanie odpadów stałych. Po wejściu do Unii Europejskiej uwidoczniły się korzystne zmiany w rolnictwie – procesy konsolidacji gruntów, poprawiło się wyposażenie w sprzęt i maszyny, powstały gospodarstwa inwestujące w rozwój bardziej wydajnych upraw i ekologicznie zorientowaną produkcję mięsa. Zaczął się proces tworzenia gospodarstw agroturystycznych, nasilający się z każdym rokiem. Powiat posiada atrakcyjne zasoby środowiskowe, takie jak interesujący i zróżnicowany krajobraz, tereny leśne, bogactwo flory i fauny, łagodny klimat. Występują tutaj unikalne w skali kraju i Europy obszary specjalnej ochrony (Panieńskie Skały, Ostrzyca Proboszczowicka i in.). Powiat prowadzi liczne projekty, których celem jest poprawa warunków kształcenia. Wszystkie pracownie zostały wyposażone w sprzęt komputerowy bardzo dobrej klasy – w sumie zakupiono kilkadziesiąt komputerów i laptopów z pełnym oprogramowaniem dla uczniów i nauczycieli, projektory, rzutniki, drukarki, skanery, nowoczesne pomoce dydaktyczne, odczynniki chemiczne, modele przestrzenne. Do pracowni mechatroniki samochodowej w ZSET w Rakowicach Wlk. zakupiono nowoczesne zestawy panelowe do nauki – oświetlenie pojazdu, układy zapłonowe, sensoryka systemów pojazdowych. Do wszystkich szkół zakupiono schodołazy, umożliwiające wjazd osobom niepełnosprawnym na wyższe piętra szkoły oraz dostosowano dla nich toalety i niektóre pracownie. Dając dostęp do nowoczesnej edukacji, dajemy szansę uczniom z Powiatu Lwóweckiego do ubiegania się o lepsze miejsca pracy w przyszłości i wyrównanie szans na równi z dużymi aglomeracjami.
Nagroda dla Pioniera Wieku Cyfrowego
Kategoria skierowana do firm lub instytucji, które wprowadziły swoją organizację w wiek cyfrowy. Pragniemy docenić podmioty zastępujące tradycyjne metody działania nowymi rozwiązaniami cyfrowymi, będącymi w efekcie dźwignią do bardziej dynamicznego rozwoju. Poszukujemy rozwiązań, dzięki którym firma nie tylko stała się bardziej konkurencyjna, ale także wypracowała innowacyjne rozwiązania. Istotna będzie kwestia wykorzystania know-how oraz tego czy został on zakupiony, czy wypracowany przez zespoły pracujące na Dolnym Śląsku. Pionier wieku cyfrowego powinien przekładać efekt realizacji projektu na model biznesowy firmy/instytucji.
CebITgroup EP sp. z o. o. sp. j. – Firma CebITgroup jest renomowaną wrocławską spółką komputerową z doświadczeniem w branży IT od 1997 roku. Od 20 lat działa w branży poleasingowego biznesowego sprzętu komputerowego. Do tej pory działała na zasadzie ograniczonej obsługi klienta, skupiając się na sprzedaży i obsłudze gwarancyjnej tego sprzętu. W ciągu pięciu ostatnich lat firma błyskawicznie się rozwinęła i zaczęła świadczyć kolejne usługi, do których można zaliczyć m.in. utylizację sprzętu elektronicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie środowiska, bezpowrotne kasowanie danych z dysków twardych, czy nawet finansowanie sprzętu IT.
Obecnie firma oferuje kompleksową obsługę klienta w zakresie usług IT, zapewniając gotowy, do natychmiastowego użytku sprzęt komputerowy wprost na biurko klienta. Usługa finansowania sprzętu komputerowego pozwala klientom na zakup narzędzi potrzebnych pracy na podstawie umowy leasingu lub najmu długoterminowego. Oprócz wyżej wymienionych usług Grupa Kapitałowa CebITgroup prowadzi również szkolenia z bezpieczeństwa informacji w firmie, poszerzając w ten sposób świadomość społeczeństwa na temat metod wycieków i kradzieży danych oraz sposobów ochrony przed tego typu incydentami. Autorskie oprogramowanie firmy WIPERAPP® jest łatwym w obsłudze i niezawodnym rozwiązaniem służącym usuwaniu danych z dysków, w sposób nieniszczący nośnika. Najbardziej innowacyjnym aspektem oprogramowania jest to, że nie wymaga ono podłączenia do Internetu. Rozwiązania sprzętowe tworzą wewnętrzną, w pełni bezpieczną sieć, która w żaden sposób nie jest połączona ze światem zewnętrznym. Dzięki temu wrażliwe dane znajdujące się na nośnikach nie zostaną przez nikogo przejęte. Jest to szczególnie istotne w przypadku systemów komputerowych, których nośniki informacji ze względów bezpieczeństwa nie mogą być przemieszczane (banki, wojsko, policja, służby specjalne itd.).
Dash Dot Creations sp. z o.o. Sp.K. – Dash Dot Creations –studio animacji i post-produkcji z Wrocławia istnieje od 2008 roku. Świadczy usługi w zakresie animacji na potrzeby reklam, gier oraz efektów specjalnych do filmów. Firma zrealizowała ponad kilkaset projektów reklamowych na rynek Polski, Chin, Japonii, Wietnamu, Indii, Rosji, Szwajcarii, Niemiec. Doceniono ją zaproszeniem do współtworzenia takich projektów jak „Objęcie prezydencji przez Polskę” czy czołówki „Olimpiady Zimowej w Soczi” dla BBC. Współpraca z firmami Techland oraz CD Projekt zaowocowała pracami animacyjnymi do światowych hitów growych „Wiedźmin” oraz „Dyning Lights”. Dash Dot Creations było zaproszone do przedsięwzięcie w zakresie stworzenia czołówki do pierwszego serialu w Polsce nakręconego w technologii 360 stopni, dzięki której widz może zagościć w centrum serialowych wydarzeń i stać się jego uczestnikiem. Zaawansowana technologia tworzenia animacji z wykorzystaniem systemy Motion Capture, którą posiada i rozwija Dash Dot Creations jest wykorzystywana przy największych produkcjach światowych podczas realizacji efektów specjalnych do filmów oraz animacjach do gier i materiałów reklamowych. Stosując system Motion capture oraz wykorzystanie najnowszych technologii przy renderach na kartach graficznych oraz silnikach growych pozwala na przeniesienie w czasie rzeczywistym widza do świata cyfrowego. Dash Dot Creations jest jednym z leaderów na rynku polskim w sferze rozwoju świata cyfrowego z wykorzystaniem systemu Motion Capture. Firma Dash Dot Creations przy współpracy z firmą Ceta, z która współdziała w zakresie wynajmowania hal produkcyjnych przy nagraniach sesji, tworzy miejsce unikalne w Polsce i Europie.
VACO sp. z o.o. – VACO sp. z o.o. to polska firma specjalizująca się w zabezpieczaniu obiektów przed szkodnikami. Działa na rynku od 1997 roku, od 2002 świadczy pełną ofertę usług w zakresie dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji (DDD). Firma zabezpiecza zakłady produkcji spożywczej, zakłady przemysłowe, markety sieci handlowych i szereg innych obiektów, przed ryzykami jakie niosą szkodniki. Dzięki zakładanym przez VACO systemom zabezpieczającym obiekty przed szkodnikami i zaleceniom w ramach profilaktyki, przedsiębiorstwa nie są narażone na: przestoje i skażenia produkcji, zniszczenie infrastruktury i drogich urządzeń, straty finansowe związane z utratą reputacji.
Technologia i dokumentacja stosowana przez VACO jest zgodna z wymogami prawa oraz wszelkimi obowiązującymi standardami produkcji żywności.
Nowoczesne i globalne podejście VACO do zagadnień sanitarnych zapoczątkowało szereg znaczących zmian w branży ochrony przed szkodnikami. Jedną z nich jest utworzenie polskiego certyfikatu zgodnego z normą EN 16636, potwierdzającego najwyższy standard usług deratyzacji, dezynsekcji, dezynfekcji. W 2017 roku Spółka rozpoczęła konsolidację rynku DDD. Podpisana została umowa cesji z najstarszą firmą deratyzacyjną na rynku polskim – Agropest. Dzięki temu VACO przejęło ponad 100 obiektów do zabezpieczania przed szkodliwą działalnością szkodników.
Głównym obszarem działania są jednak usługi DDD dla firm. Z punktu widzenia usług B2B, na rynku najważniejsza jest branża spożywcza (produkcja żywności oraz produktów z tym związanych, np. opakowań). Rynek kreują sieci handlowe, które sobie oraz swoim partnerom narzucają określone standardy w zakresie bezpieczeństwa sanitarnego. Przewaga konkurencyjna firmy VACO polega na kompleksowości usług, know how oraz stosowanych własnych urządzeniach monitorujących szkodniki. Istotnym czynnikiem wyróżniających spółkę jest wdrożenie w 2016 roku autorskiego rozwiązania elektronicznego, które wspiera świadczone przez VACO usługi.
Obecnie VACO pracuje nad systemem sprzedaży e-commerce. W ofercie znajdą się środki, preparaty i urządzenia do dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji.
Dolnośląski Produkt Roku
Kategoria skierowana jest do firm, które wprowadziły na rynek rozpoznawalny w skali całej Polski produkt, rozsławiając tym samym Dolny Śląsk, jako miejsce, w którym został on wymyślony i wyprodukowany. Docenimy przewagi konkurencyjne produktu oraz kluczowy czynnik jego sukcesu zarówno na Dolnym Śląsku, jak i poza regionem.
FIAB Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa – FIAB Sp. z o.o. Sp.k. jest firmą technologiczną, która w naturalny sposób opiera swój rozwój o badania naukowe i tworzenie nowych produktów. W 2017r. w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, spółka powołała Centrum Badawczo Rozwojowe dedykowane maszynom zgrzewającym. W ramach przeprowadzonych badań przemysłowych oraz prac rozwojowych, przy współudziale m.in. Wydziału Elektroniki Politechniki Wrocławskiej oraz przedsiębiorstwa AM-PM Sławomir Drażba, zaprojektowano, wytworzono i przebadano pięć prototypowych maszyn o nowatorskiej konstrukcji i niedostępnych dotychczas na rynku parametrach i właściwościach tj.:
– maszynę FIAB360GL40.68 (nazwa projektowa) w obudowie ramowej wyposażoną w generator wysokiej częstotliwości o częstotliwości roboczej 40,68MHz;
– maszynę FIAB 960GL/GT (nazwa projektowa) w obudowie ramowej z generatorem lampowym
o częstotliwości roboczej 27,12MHz z możliwością swobodnego stosowania generatora tranzystorowego wraz z automatycznym nadążnym układem regulacji mocy;
– generator tranzystorowy GT8 (nazwa projektowa) wraz z automatycznym nadążnym układem regulacji mocy o mocy wyjściowej 8kW;
– maszynę FIAB IMP32000 (nazwa projektowa) – zgrzewarka impulsowa o długości zgrzewania 3200mm;
– maszynę FIAB GP (nazwa projektowa) – zgrzewarka gorącopłytowa do łączenia teflonu, silikonu oraz etylenu.
Uzyskane rezultaty projektu cechuje: niższa masa całkowita maszyn, uproszczony system sterowania, łatwy dostęp do miejsc newralgicznych dla operatorów i służb utrzymania ruchu, zwiększona wydajność zgrzewarek, ograniczona emisja pola elektromagnetycznego emitowanego przez urządzenia w strefie zagrożenia, większa skuteczność zgrzewu. Przełomem na skalę światową jest złamanie w przypadku generatora tranzystorowego bariery 5kW mocy wyjściowej.
Solgaz Sp. z o.o. – Jest polskim producentem sprzętu AGD tj. piekarników, okapów oraz płyt gazowych i indukcyjnych. Najsłynniejszym produktem firmy jest płyta gazowa – “gaz pod szkłem”. W płytach tych dosłownie nie ma płomienia! Gaz spalany jest katalitycznie w specjalnie zaprojektowanym palniku, który schowany jest pod ceramiką. Dzięki temu wyjątkowemu rozwiązaniu, temperatura spalania gazu wynosi nawet 800°C. To niemal dwa razy tyle co w tradycyjnej kuchence gazowej. Gaz wykorzystywany jest efektywniej, spalany dokładniej, dzięki czemu można cieszyć się brakiem tłustych osadów na meblach, mniejszą ilością tlenku węgla i oszczędnością pieniędzy.
Produkty dostępne są nie tylko w kraju, ale i za granicą: w Rosji, Szwajcarii, Skandynawii, Anglii, Kanadzie i USA.
ZAKŁADY PORCELANY STOŁOWEJ “KAROLINA” SP. Z O.O. – Dzisiejsze Zakłady Porcelany Stołowej „KAROLINA” Sp. z o.o. funkcjonujące pierwotnie pod nazwą Porzellanfabrik Koenigszelt, zostały założone w 1860 r. przez niemieckiego przedsiębiorcę Traugotta Silbera. Po II wojnie światowej fabryka została znacjonalizowana, a w 1954 jej oficjalną nazwą stała się Karolina.
W 1993 roku na fali transformacji ustrojowej i gospodarczej nastąpiła prywatyzacja Karoliny poprzez utworzenie spółki pracowniczej. I tak do dziś jedynymi udziałowcami są obecni i byli pracownicy Zakładów Porcelany Stołowej „KAROLINA” sp. z o.o. Głównym przedmiotem działalności ZPS „KAROLINA” jest prowadzenie od podstaw i we wszystkich formach, produkcji i zbytu porcelany stołowej oraz galanterii porcelanowej, z przeznaczeniem na zaopatrzenie klientów detalicznych i hurtowych zarówno na rynku krajowym jak i zagranicznym. Wyroby porcelanowe wytwarzane są z tradycyjnej białej masy i w oparciu o najwyższej jakości surowce jak kaoliny, skalenie, kwarce. Ponadto, spółka jako jedyny producent w kraju wytwarza porcelanę kremową tzw. FBC – Fine Bone China. Oferta asortymentowa ZPS „KAROLINA” to ponad 40 fasonów gładkich o reliefowych i z festonem, o kształtach okrągłych, kwadratowych, prostokątnych, owalnych. Łącznie jest to około 1350 asortymentów wyrobów oferowanych luzem lub w zestawach jako serwisy i garnitury oraz jako porcelana dekorowana lub niedekorowana.
Sukcesja z sukcesem
Kategoria skierowana do firm rodzinnych, które przeszły udaną zmianę pokoleniową. Docenimy przedsiębiorstwa, które podjęły strategiczną decyzję o przekazaniu zarządzania firmą młodszemu pokoleniu i są w stanie wykazać korzyści z niej płynące. Sukcesja z sukcesem powinna opierać się o dialog międzypokoleniowy (otwarta komunikacja nt. potrzeb oraz oczekiwań starszego i młodszego pokolenia) wewnątrz struktury zarządzającej przedsiębiorstwa poprzedzający proces sukcesji jak i prowadzenie mentoringu (partnerskiej relacji pomiędzy starszym a młodszym pokoleniem nakierowanej na przekazywanie profesjonalnej wiedzy i dzielenie się doświadczeniem zawodowym) po jej dokonaniu. Kapituła w szczególności doceni tą sukcesję, która dała impuls do dalszego rozwoju firmy.
Eckert AS Sp. z o. o. – Eckert AS Sp. z o. o. to przedsiębiorstwo produkcyjne z Legnicy, którego przedmiotem działania jest projektowanie, produkcja oraz sprzedaż wysokotechnologicznych maszyn do cięcia CNC. Maszyny te przeznaczone są głównie do cięcia metali, ale także kamienia, szkła, gumy i innych tworzyw sztucznych, zależnie od technologii cięcia, którą dysponuje dane urządzenie. W przedsiębiorstwie powstają maszyny tnące we wszystkich czterech znanych technologiach: tlenowej, plazmowej, wodnej i laserowej.
Maszyny marki Eckert trafiają obecnie do ponad 30 krajów świata, między innymi do: Niemiec, Rosji, Finlandii, Chorwacji, Rumunii, Algierii czy Egiptu. Pracują tam w wielu gałęziach przemysłu, od wytwarzania prostych konstrukcji stalowych, aż po stocznie i przemysł zbrojeniowy. Firma Eckert funkcjonuje nieprzerwanie już od 1990 roku i cały czas znajduje się w fazie wzrostu.
Przychodząc do firmy Eckert, synowie właściciela rozpoczęli poznawanie funkcjonowania przedsiębiorstwa od pracy na szeregowych stanowiskach. Miało ich to nauczyć szacunku do ludzi, a także najlepiej poznać wszystkie tajniki procesów związanych z funkcjonowaniem firmy. Z czasem obaj awansowali, obejmując stanowiska dyrektorskie w obszarach związanych z ich wykształceniem, doświadczeniem zawodowym oraz zainteresowaniami. Jeden z nich został dyrektorem Sprzedaży Globalnej, drugi natomiast dyrektorem działu Badań i Rozwoju.
Od tej pory młodsze pokolenie zaczęło zyskiwać realny wpływ na kluczowe, strategiczne decyzje dotyczące przedsiębiorstwa. Właściciel i założyciel firmy omawiał z nimi ważne kwestie, wysłuchiwał ich świeżych poglądów, ale wszelkie decyzje ostatecznie zatwierdzał osobiście. W 2015 roku firma Eckert obchodziła jubileusz 25-lecia powstania. Od tego czasu coraz częściej pojawiały się pomysły na temat całkowitego przekazania władzy następcom. Przełomowy moment nadszedł w 2018 roku, kiedy to synowie właściciela oficjalnie zostali powołani do zarządu firmy Eckert i nadany im został status wiceprezesów. Założyciel przedsiębiorstwa podkreślił przy tym, że jego decyzja poprzedzona była wieloletnią obserwacją, odkrywaniem wizji synów, ale również ciężką pracą nad przekazaniem własnej wiedzy i wartości. Dopiero kiedy zauważył, że jego następcy traktują firmę z podobnym jemu zaangażowaniem, a ich pomysł na rozwój nabrał ciekawego, ale zrównoważonego kształtu, wiedział, że w pełni może im zaufać.
Przetwórnia Warzyw Michał Sznajder Gospodarstwo Rolne Kiszone warzywa z Doliny Baryczy – Historia firmy sięga 1962 roku, kiedy to Zofia i Stefan Sznajderowie zaczęli uprawiać i kisić kapustę i ogórki w Dolinie Baryczy, gdzie osiedlili się tuż po wojnie. Gospodarstwo z roku na rok rosło, a wiedzę i doświadczenie nabywali ich dwaj synowie: Jan i Włodzimierz. Kontynuowali tradycję i prowadzili dwa równoległe gospodarstwa, Jan w rodzinnych Praczach, a Włodzimierz w pobliskich Karnicach. Michał Sznajder to syn Włodzimierza, który obecnie prowadzi Przetwórnię warzyw i tak samo jak ojciec i dziadek – uprawia i kisi warzywa. Gospodarstwo rolne obejmuje ok 80ha w Dolinie Baryczy, na których uprawiane są kapusta, ogórki, buraczki, kalafiory oraz zboża. Przetwórnia zajmuje się kiszeniem, konfekcjonowaniem oraz sprzedażą warzyw na terenie Dolnego Śląska i okolic. Firma prowadzi też internetowy sklep wysyłkowy oraz od niedawna realizuje dostawy do Katowic i Warszawy. Klienci są z sektora handlu tradycyjnego: sklepy ze zdrową żywnością, warzywniaki, delikatesy, oraz HoReCa: głównie prestiżowe restauracje dbające o wysoką jakość surowców. Wielkość produkcji to 200 ton kapusty kiszonej, 150 ton ogórków kiszonych i 50 ton buraczków kiszonych rocznie. Firma stosuje własne, oryginalne receptury i nie dodaje żadnych konserwantów, ulepszaczy czy nowoczesnych dodatków. Jest wierna 55- letniej tradycji produkcji, co istotnie wpływa na smak, zapach i walory zdrowotne produktów. Wartości prozdrowotne zostały potwierdzone w długookresowych badaniach przeprowadzonych przez Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu oraz na Politechnice Łódzkiej. Firma przetrwała pomimo potężnych zawirowań na rynku związanych ze zmianami gustów kulinarnych Polaków, międzynarodową polityką i wzrostem konkurencji. Największym atutem przetwórni jest zgrany rodzinny zespół, młode pokolenie realizuje swoje wizje, bazując na doświadczeniu rodziców i dziadków. W 2008r. syn Michał dołączył do taty i współzarządza firmą: inwestując oszczędności skupił się na usprawnieniach mechanizacyjnych, zwiększających wydajność i ograniczających koszty. W 2015r. do zespołu dołącza córka Włodzimierza – Emilia z mężem Jarosławem, a właścicielem już formalnie zostaje jej brat Michał Sznajder. Emilia i Jarosław to ekonomiści, którzy prestiżowe stanowiska w globalnych koncernach w Warszawie, zamieniają na pracę w Przetwórni Warzyw w Karnicach. Emilia zajęła się intensywną promocją i marketingiem, a Jarosław budowaniem sieci sprzedaży. Emilia zajęła się tworzeniem marki M.Sznajder, powstała strona internetowa www.sznajder.agro.pl, oraz profil na fb. Zaprojektowano logo, etykiety, ulotki, plakaty, oklejono samochody. Przełomem był udział w targach, festiwalach i konkursach, kiedy to podczas degustacji – produkty zebrały wiele pochlebnych opinii i nagród. Również kucharze polubili produkty firmy i zaczął rosnąć rynek gastro.
Grupa Wróbel – Grupa Wróbel to ceniona marka rynku dealerskiego, uznana przez klientów i ekspertów, utytułowana w wielu prestiżowych konkursach. Od ponad 25 lat firma posiada autoryzację na sprzedaż i serwis samochodów marki Mercedes-Benz, a od 2010 r. również marki Mazda. Sieć salonów i serwisów spółki to obecnie osiem oddziałów Mercedes-Benz. Firma posiada też trzy oddziały Mazdy oraz nowoczesne Centrum Blacharsko-Lakiernicze w Pietrzykowicach k. Wrocławia.
Grupa Wróbel to firma rodzinna, która swoją działalność rozpoczęła w 1992 roku. Założycielem był Mirosław Wróbel – który był niezwykle odważnym i ambitnym biznesmenem, nastawionym na ekspansję prowadzonej działalności. Na przestrzeni pierwszych 15 lat funkcjonowania firmy, z małego warsztatu na wrocławskich Maślicach, powstało prężnie działające, czteroodziałowe przedsiębiorstwo, posiadające autoryzację na sprzedaż i serwis samochodów luksusowej i niezwykle prestiżowej marki, jaką jest Mercedes-Benz oraz pierwsze, tak bardzo nowoczesne centrum blacharsko-lakierniczym na terenie Dolnego Śląska. W 2010 r. dochodzi do modyfikacji w strukturze właścicielskiej spółki. Firmę przejmują spadkobiercy. Do zarządzania przedsiębiorstwem zostaje powołany zarząd. Zmiana jednoosobowego właściciela i prezesa na czteroosobowy zarząd stanowiła niezwykłe wyzwanie i konieczne w tej sytuacji przemiany. 8 kolejnych lat to dalszy, niezwykle dynamiczny rozwój strukturalny i terytorialny firmy, w tym przejęcie nowych oddziałów marki Mercedes-Benz (dziś 8 lokalizacji), zmiana wrocławskiej siedziby na największy salon Mercedesa w Europie Środkowo-Wschodniej, 3 oddziały Mazdy (kolejna marka w portfelu grupy) oraz rozszerzenie działalności przedsiębiorstwa o nowe usługi. Poziom zatrudnienia w spółce w ostatnich 5 latach zmienił się z poziomu 350 osób do ponad 700. Przyrost wartości firmy mierzony przychodami, awansował Grupę Wróbel z lokalnego, niewielkiego biznesu na ogólnopolską arenę – wzrost przychodów z 250 na ponad 800 mln rocznie. Podczas kontynuacji strategii inwestycji i intensywnego rozwoju, towarzyszą firmie i osobom zarządzającym najważniejsze wartości, które w Grupie Wróbel zostały zakorzenione przez pana Mirosława Wróbla – odwaga, odpowiedzialność, rozwój, rodzina i etyka.
Grupa Wróbel nie ma rozproszonego akcjonariatu i nie ma zamiaru wchodzić na giełdę. Posiada głęboką świadomość funkcjonowania biznesu w rodzinie, ale też rodziny w biznesie. Z tego powodu, wiosną 2018 roku została opracowana i podpisana przez drugie pokolenie właścicieli Konstytucja Firmy Rodzinnej Wróbel. Tym samym, spółka dołączyła do niezwykle elitarnego grona rodzinnych firm w Polsce, podejmując działania, które zapewnią przedsiębiorstwu długowieczność, w jasny sposób regulując proces podejmowania decyzji w przyszłości. To jest pierwszy taki dokument w branży motoryzacyjnej.

Przypominamy, że:
pierwsze Gryfy wręczano w 2004 roku. Wtedy otrzymali je: Selena S.A, KGHM Polska Miedź, Gmina miejsko-wiejska Polkowice, gmina miejska Zgorzelec oraz Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu i Narodowy Uniwersytet Górniczy w Dniepropiertrowsku za wspólny program edukacyjny. Od tego czasu minęło 15 lat. Dzisiaj to najważniejsza nagroda gospodarcza na Dolnym Śląsku.
Od pierwszej edycji w szranki konkursu stanęło już ponad 1350 dolnośląskich firm i samorządów, które poddały się wnikliwej ocenie Kapituły Konkursu. W czternastu edycjach konkursu “Dolnośląski Gryf – Nagroda Gospodarcza” statuetkę przyznano 76 firmom, 22 samorządom oraz 10 osobowościom Dolnego Śląska.
Finał konkursu i ogłoszenie wyników nastąpi 22 października w Narodowym Forum Biznesu w trakcie Wielkiej Gali Biznesu.
 

Scroll to Top